Skip to content
For a healthier planet

Orzechowe, strączkowe, zbożowe, zielone!

Odkryj 11 kategorii „50 Roślin Przyszłości”

Wodorosty

Być może już zetknąłeś się z wodorostami owiniętymi wokół twoich ulubionych kawałków sushi. Jednak te produkty mogą Cię nieco zaskoczyć, jeśli nie znasz kuchni, w których tradycyjnie gotuje się z użyciem wodorostów, takich jak kuchnia japońska czy walijska. Rośliny morskie są niezbędne do produkcji tlenu oraz bogate w witaminy i minerały, m.in.: witaminę B2, witaminę A, magnez i jod, a także zapewniają daniom wytrawny smak umami. Spróbuj dodać do swojej następnej sałatki lekko podsmażone wodorosty wakame, aby uzyskać słonawą chrupkość. 
 
Fasole i rośliny strączkowe
Te rośliny to ulubieńcy rolników, gdyż są one w stanie przetwarzać azot z powietrza w postać łatwą do wykorzystania przez inne rośliny. Są także uwielbiane przez smakoszy, ze względu na walory odżywcze i wyśmienity smak! Czarna fasola z powodzeniem zastąpi w gulaszu wołowinę, a garść soczewicy w masie na burgery zapewni potężną porcję białka i błonnika - o smaku nie wspominając!
 
Kaktusy
Te skądinąd urocze ozdoby parapetu od wieków odgrywają niezwykle ważną rolę w kuchni meksykańskiej. Pędy opuncji (nopales) są odporne na suszę i wypełnione minerałami, przeciwutleniaczami oraz błonnikiem. Dodadzą one świeżości każdej sałatce, smoothie i wielu innym smakołykom! Warto je też wypróbować w ulubionym przepisie na salsę.

Zboża i ziarna
Ziarna są podstawowym produktem spożywczym na całym świecie, jednak nasza zależność od ryżu i pszenicy w znacznym stopniu ogranicza składniki odżywcze, których dostarczamy sobie wraz z węglowodanami, oraz wpływa negatywnie na środowisko. Warto sprawić sobie przyjemność, sięgając po nowe dla nas produkty: orkisz czy proso afrykańskie. Oba są starożytnymi typami zbóż, pełnymi minerałów, cechującymi się orzechowym posmakiem - z powodzeniem mogą zastąpić ryż. Ryż dziki (który w zasadzie jest ziarnem) można z kolei uprażyć podobnie jak kukurydzę - z tym że będzie on wówczas znacznie bardziej odżywczy niż popcorn.

Warzywowoce
Każdy słyszał, że warto jeść owoce i warzywa - ale gdzie w tym warzywowoce? Ta kategoria zawiera owoce, które zazwyczaj są błędnie uznawane za warzywa. Najpopularniejszym przykładem jest znajomy pomidor. Istnieje jednak również pomidor pomarańczowy, nieco słodszy i dwukrotnie bogatszy w witaminę A. Warto go spróbować wraz z okrą, innym typem warzywowoca. Okrę i pomarańczowe pomidory najlepiej podsmażyć z przyprawami na oliwie z oliwek - będą znakomitym dodatkiem do potraw.

Zielone warzywa liściaste
Jeśli chodzi o wartość odżywczą, oto nasza lokomotywa! Zielone warzywa liściaste dostarczają błonnika, witamin, minerałów i są niesamowicie korzystne dla zdrowia.[1]. Niektóre, jak szpinak czy jarmuż, zdążyły zyskać popularność jako składniki sałatek i zup. Sięgaj po nie na co dzień i w dowolnych ilościach. Sprawdź, jak cudownie będzie smakować delikatna, chrupiąca kapusta pak-choi, pieprzna i bogata w przeciwutleniacze rukiew wodna czy soczyście barwna modra kapusta. Już teraz przejdź do sekcji wskazówek kulinarnych na knorr.com, by poznać pomysły na wykorzystanie 50 Roślin Przyszłości.

Grzyby
Bez grzybów nie ma zabawy! Ich mięsista konsystencja i wytrawny smak sprawdzą się w gulaszach, sosach, daniach stir-fry oraz potrawach z makaronem. Polecamy zwłaszcza grzyby maitake o ziemistym posmaku i orzechowe, pełne smaku mleczaje rydze. To idealne połączenie wykwintnego smaku z odżywczym zestawem witamin, białka i błonnika.

Orzechy i nasiona
Czas na orzechowy zawrót głowy! Orzechy i nasiona zajmują prominentne miejsce w wielu kuchniach świata, jednak istnieje wiele rzadko wykorzystywanych odmian, które mogą przynieść korzyści w zakresie wartości odżywczej czy wpływu na środowisko. I są niezwykle smakowite! Oto  nasiona konopi - znakomity dodatek do sosów, sałatek i wypieków, a przy tym skarbnica białka, błonnika i kwasów tłuszczowych Omega. Ziarna sezamu, również znajdujące się na naszej liście, można z kolei podprażyć i dodać do praktycznie każdej potrawy, by wzbogacić jej apetyczny aromat i zapewnić chrupkość.

Warzywa korzeniowe
Pod ziemią się dzieje! Warzywa korzeniowe rosną głęboko w ziemi, są mrozoodporne i odżywcze. Warto po nie sięgać, kiedy plony typowe dla cieplejszej pogody nie są dostępne. Wężymord, choć mało znany, zawiera mnóstwo witaminy E i żelaza, odznacza się przy tym słodkawym smakiem zbliżonym do pasternaku. Można go upiec jako dodatek lub podać w formie puree zamiast ziemniaków.

Kiełki
Niektóre popularne produkty żywnościowe zwiększają swoją wartość odżywczą dwa do trzech razy, jeśli pozwoli się im wykiełkować przed spożyciem. Ciecierzyca, dla przykładu, jest wyśmienita i zdrowa sama w sobie, ale w postaci kiełków nabiera jeszcze przyjemniejszej chrupkości i orzechowego smaku, a ponadto zawiera wtedy jeszcze więcej białka. (Sięgnij do pełnego raportu „50 Roślin Przyszłości” po porady, jak kiełkować ciecierzycę w domu.)

Bulwy
Rośliny bulwiaste są znakomitym źródłem energii oraz kolejną kategorią warzyw, w której nie korzystamy z pełnego potencjału ich różnorodności. Warto czasem zamienić słodkie ziemniaki na pochrzyn skrzydlaty (jam/ube) - prawdziwą eksplozję koloru i witaminy E na talerzu. Polecamy również korzeń lotosu orzechodajnego, który doda chrupkości i orzeźwiającego, cierpkiego smaku każdemu daniu stir-fry. 

O "50 Roślinach Przyszłości"

 

Odkryj "50 Roślin Przyszłości", które są dobre i dla Ciebie i dla naszej planety.